Image by Ivan Bandura

Ce sunt psihozele?

Care sunt principalele psihoze?

• Psihozele sunt definite prin prezența delirului, a halucinațiilor și absența conștienței bolii, adică pacientul nu realizează prezența semnelor de boală. Dacă i se atrage atenția asupra lor, le va nega sau va susține existența lor, indiferent de cât de multe dovezi i se vor prezenta pentru a demonstra contrariul.

• Acestea afectează funcționarea și modul în care persoana se raportează la realitate și necesită asistență medicală specializată.

• Principalele psihoze sunt:

• schizofrenia

• tulburarea schizofreniformă

• tulburările afective severe cu simptome psihotice

• tulburarea afectivă bipolară

• tulburarea schizo-afectivă

• tulburările psihotice acute și tranzitorii

• tulburările delirante

Cum evoluează psihozele?

• Deși există pacienți care prezintă un episod psihotic unic în primii 5 ani de la diagnosticare, majoritatea vor avea episoade recurente.

• În absența tratamentului, evoluția tulburării este cronică și uneori progresivă cu agravarea simptomelor de boală.

• Factorii de prognostic negativ sunt:

• predispoziție genetică și alte cazuri de psihoză în familie

• susținerea din partea familiei, prietenilor și colegilor este redusă sau absentă

• debut la vârstă tânără (copilărie, adolescență)

• perioadă lungă de instalare a bolii (prodrom lung)

• durată lungă a primului episod (peste 6 luni), ceea ce sugerează rezistență la tratament

• remisiune incompletă a simptomelor după primul episod

• tratamentul nu este prescris sau administrat corespunzător

• consum concomitent de droguri (inclusiv alcool, tutun)

Cum se tratează psihozele?

• Tratamentul constă în medicație psihotropă prescrisă de medicul psihiatru.

• Principalele medicamente folosite sunt antipsihoticele, la care se pot asocia, în funcție de fiecare pacient în parte, anxiolitice, stabilizatori afectivi sau hipnotice.

• În faza acută, dozele sunt mai mari, iar în faza de menținere a remisiunii, dozele vor fi scăzute la recomandarea medicului.

• Tratamentul antipsihotic de întreținere va fi adaptat periodic fiecărui pacient în parte și poate consta în:

• comprimate/soluții orale administrate zilnic

• SAU

• ​​injecții cu eliberare prelungită a medicamentului în corp, ce au avantajul de a fi administrate la perioade mai îndelungate de timp (la două săptămâni, o lună sau trei luni, în funcție de medicament și de boală) ​

Cum se diagnostichează din timp psihozele?

• Orice modificare a comportamentului, în special la vârste tinere (17-20 ani) sau apariția unui comportament bizar, neobișnuit poate ridica suspiciuni în ceea ce privește o boală psihiatrică.

• Debutul tulburării este cel mai frecvent lent, progresiv, având o fază de început (prodromală) ce poate dura luni sau chiar ani de zile.

• În această fază, simptomele sunt nespecifice, reprezentate de retragere socială, dezinteres, scăderea rezultatelor la învățătură sau la locul de muncă.

• De multe ori psihozele pot debuta cu o simptomatologie asemănătoare depresiei, precum:

• energie vitală scăzută

• incapacitatea de a resimți plăcerea

• memorie afectată și atenția scăzută

• tendința spre retragere socială

• poftă de mâncare scăzută

• insomnie

• În alte situații, psihozele pot debuta cu o simptomatologie asemănătoare anxietății, când există riscul ca persoana să consume droguri sedative (marijuana) pentru a se liniști. Drogurile pot grăbi declanșarea bolii psihice.

• ​Alte comportamente care ar putea sugera debutul unei boli psihice:

• un consum exagerat și nejustificat de tutun la un nefumător sau creșterea bruscă semnificativă a cantității consumate la un fumător

• ​un interes neobișnuit și exagerat pentru religie, spiritualitate