Shadow

Ce sunt reacțiile psihopatologice?

Ce este reacția acută la stres?

• Este definită ca o reacție la o psihotraumă, adică un eveniment stresant ce amenință viața sau integritatea corporală a persoanei sau a altor indivizi, pacientul fiind în acest ultim caz martor.

• În această situație, experiența traumatică este copleșitoare și poate afecta orice persoană (spre exemplu: catastrofe naturale, război, accidente grave, atac criminal, viol).

• Ea apare imediat, la aproximativ o oră, ca urmare a traumei și poate dura până la maxim o lună (de obicei dispare după câteva ore sau zile).

• Se poate manifesta ca o reacție anxioasă intensă (atac de panică sever), în unele cazuri persoana prezentând perplexitate (uluire), incoerență în gândire și manifestări, inhibiție sau agitație psihomotorie cu sau fără agresivitate.

Ce este tulburarea de adaptare?

• Apare la maxim o lună de la o schimbare semnificativă de viață sau unul sau mai multe evenimente stresante succesive, iar simptomele nu persistă mai mult de 6 luni.

• Se poate manifesta prin

• depresie

• anxietate

• tulburări de comportament

• asocieri între cele de mai sus

• un sentiment al incapacității de a face față

• Această tulburare include reacția anormală de doliu, în care simptomele persistă mai mult de un an sau persoana prezintă negarea prelungită a evenimentului și nu exprimă niciun fel de emoție.

• Reacția normală de doliu durează timp de un an și nu necesită tratament medicamentos, evoluția normală prezentând următoarele stadii:

1. pierderea nu este realizată

2. dor după persoana pierdută

3. furie, revoltă

4. tristețe, sentiment de vină

5. resemnare

6. reluarea cursului anterior al vieții

Ce este tulburarea de stres posttraumatic?

• Este un răspuns întârziat și/sau prelungit ce apare în urma unei situații stresante de natură catastrofică (psihotraumă).

• De obicei apare la mai puțin de 6 luni de la eveniment, după o perioadă de latență în care, aparent, pacientul a reușit să facă față și să depășească momentul.

• Pacientul prezintă episoade în care rememorează obsesiv evenimentul traumatic sub formă de flashback-uri și coșmaruri, ce apar pe un fond afectiv de amorțire emoțională sau anxietate și evitarea locurilor și persoanelor care reamintesc trauma.

• Tratamentul este medicamentos și psihoterapeutic.

• Complicațiile ar putea fi abuzul de droguri, depresia și modificarea durabilă a personalității.

• Această afecțiune ar putea fi prevenită dacă imediat după o reacție acută la stres se intervine corespunzător.